vrijdag, november 24, 2006

Nederland ontwikkeld of decadent?

Juist een korte trip achter de rug naar Cluj in Roemenie. Dan word je weer eens extra met je neus op de Nederlandse feiten gedrukt. Het enthousiasme de drive en de service gerichtheid zoals daar nog is, kom je in Nederland of de westerse landen in het algemeen amper nog tegen.

Misschien komt het doordat Roemenie, de bedrijven, voor 51% door vrouwen wordt geleid? De directrice internationale relaties ontving ons met alle egards, wilde ons met alle mogelijke zaken helpen en bracht ons om 18:00 met haar eigen auto nog even naar een mogelijk te huren kantoorpand. Zou een Nederlandse directeur van de KvK wel een een ondernemer hebben gesproken? Dit is slechts een voorbeeld want alle partijen die wij spraken hadden diezelfde benadering.

Dit staat in schril contract met de klantgerichtheid die ik laatst aantrof bij Telenet in Belgie. Als klant wilde ik mijn bestaande telefoonabonnement omzetten naar een digitale aansluiting. Hier werd actief voor geadverteerd op de telenet website. Het is mij niet gelukt! Gedurende 2 uur ben ik doorverwezen naar 3 telefoonnummers die ik zou moeten bellen. Bij elk nummer werd ik 3 maal doorverbonden zonder succes. Ik belde vervolgens de commercieel directeur, een vrouw overigens. Deze schrok zich wild. Een echte klant of prospect aan de lijn. Ik werd behandeld alsof ik regelrecht uit haar spreadsheet was gestapt en daar weer zo snel mogelijk in terug moest. Want daar horen klanten immers. Ze zou mij wel even doorverbinden met haar 'ministerie van verkoop'. Maar dat was juist het probleem riep ik nog vertwijfeld. Oh dan zou ze mij wel laten terug bellen... Nooit meer iets gehoord.

1 Comments:

At 7 december 2008 om 13:33:00 CET, Blogger Unknown said...

en daar hebben we dan nu een crisis van. komt natuurlijk niet alleen van hoge olieprijzen en banken die het spoor kwijt waren.

 

Een reactie posten

<< Home